Η διατροφή της µητέρας κατά τη διάρκεια του θηλασµού είναι αποδεδειγµένα καθοριστικής σηµασίας για την ποιότητα αλλά και την επαρκή ποσότητα του µητρικού γάλακτος. Συνεπώς η µητέρα οφείλει να συνεχίσει ένα υγιεινό πλάνο διατροφής σε αυτήν την κρίσιµη περίοδο της ανάπτυξης του βρέφους.

Βασικά Πλεονεκτήµατα θηλασµού:

  • Τα θρεπτικά συστατικά, οι βιταµίνες, τα µέταλλα και τα ιχνοστοιχεία υπάρχουν στις κατάλληλες αναλογίες, είναι πιο διαθέσιµα για τον οργανισµό του βρέφους, δεν επιβαρύνουν τον οργανισµό µε περιττά θρεπτικά συστατικά τα οποία δυσκολεύεται να αποβάλλει.
  • Η πέψη γίνεται πιο εύκολα και οι κολικοί και οι γαστρεντερικές διαταραχές είναι λιγότερο συχνά.
  • Tο γάλα είναι αποστειρωµένο και στην κατάλληλη θερµοκρασία, πάντα διαθέσιµο και πιο οικονοµικό.
  • Αναπτύσσεται καλύτερα η σχέση µητέρας-βρέφους.Το βρέφος παίρνει τη ζεστασιά της µητέρας κάτι που έχει ανάγκη στο πρώτο στάδιο της ζωής του

I. Τι τρόφιµα πρέπει να καταναλώνει η νέα µητέρα που θηλάζει;

Η διατροφή πρέπει να είναι πλήρης από θρεπτικά συστατικά ώστε σε ηµερήσια βάση να καλύπτονται οι ανάγκες του βρέφους για την ανάπτυξη αλλά και οι πάγιες ανάγκες της µητέρας. Παρακάτω αναφέρονται κάποια από τα βασικά θρεπτικά συστατικά και σε ποια τρόφιµα βρίσκονται.

Βιταµίνες-διαιτητικές ίνες: Φρούτα και λαχανικά

Πρωτεΐνες: κρέας, κοτόπουλο, ψάρι, αυγά, όσπρια, γαλακτοκοµικά

Ασβέστιο: γαλακτοκοµικά 2-3 µερίδες την ηµέρα (γάλα-γιαούρτι-ξινόγαλα)

Σίδηρος: κόκκινο κρέας, µαλάκια και οστρακοειδή, συκώτι, όσπρια, πράσινα φυλλώδη λαχανικά

Υγρά: Νερό, χυµοί, ροφήµατα (προσοχή στην καφεΐνη), τσάι, σούπες

Σε κάθε περίπτωση οι κατάλληλες ποσότητες και αναλογίες πρέπει να συζητούνται µε διαιτολόγο

II. Μπορώ να χάσω βάρος κατά τη διάρκεια του θηλασµού;

Ο οργανισµός της γυναίκαs κατά την εγκυµοσύνη φροντίζει να κάνει µια αποθήκη λίπους της τάξης των 2-4 κιλών µε σκοπό την αξιοποίησή του κατά τη διάρκεια του θηλασµού κάτι που σηµαίνει ότι η γυναίκα µπορεί σταδιακά να χάσει αυτό το αποθηκευµένο λίπος. Το ερώτηµα είναι πόσο γρήγορα µπορεί να το χάσει. Οι συστάσεις τονίζουν ότι οι επιπλέον ανάγκες για ενέργεια λόγω του θηλασµού (που είναι από 400 έως 700 θερµίδες) πρέπει να καλύπτονται τουλάχιστον κατά το ήµισυ. Σε διαφορετική περίπτωση είναι πιθανό να µειωθεί η ποσότητα του γάλακτος, να αλλοιωθεί η ποιότητά του και το πιο συχνό να µην καλύπτεται η µητέρα στις ανάγκες της (π.χ. σε ασβέστιο, σίδηρο, πρωτεΐνες, ενέργεια).

IIΙ. Τρόφιµα απαγορευµένα στο θηλασµό. Μύθοι και αλήθειες.

Είναι αλήθεια ότι υπάρχουν τρόφιµα που επηρεάζουν τα βρέφη και ενοχοποιούνται για κολικούς (όσπρια, κάποια λαχανικά) ή και αλλεργίες (γαλακτοκοµικά -ξηροί καρποί). Πάραυτα είναι απαραίτητα για την πρόσληψη όλων των θρεπτικών συστατικών για µια ισορροπηµένη διατροφή. Έτσι πρέπει πρώτα να δοκιµάζονται και εφόσον ενοχλήσουν, µόνο τότε, η µητέρα τα αφαιρεί από τη διατροφή της. Κάτι που µπορεί να αποτελέσει πρόληψη για τις τροφικές αλλεργίες είναι τα γεύµατα µας να µην είναι πολύ πολύπλοκα, αλλά να περιλαµβάνουν µικρό αριθµό διαφορετικών τροφίµων.

Τι κάνουµε στην περίπτωση αλλεργίας του βρέφους;

Επικοινωνούµε άµεσα µε τον παιδίατρο και ακολουθούµε διατροφή για αλλεργίες

Γεώργιος Μαλάµης, BSc(Hons), ANutr, MSc

Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

Εξωτερικός συνεργάτης Nutrition Support