Η έλλειψη σιδήρου είναι μία από τις συχνότερες αιτίες αναιμίας.

Η σιδηροπενική αναιμία μπορεί να οφείλεται σε:

  • ανεπαρκή διαιτητική πρόσληψη  (δίαιτα φτωχή σε σίδηρο)
  • αυξημένες ανάγκες  λόγω εγκυμοσύνης ή ανάπτυξης
  • αυξημένες απώλειες αίματος
  • έμμηνος ρύση
  •  γαστρεντερική αιμορραγία (γαστρίτιδα, ελικοβακτήριο του πυλωρού, ατροφική γαστρίτιδα, έλκη,  φλεγμονώδεις νόσοι του εντέρου)
  •  μειωμένη απορρόφηση σιδήρου λόγω π.χ  παχυσαρκίας, κοιλιοκάκης ή βαριατρικής επέμβασης

Οι  ομάδες πληθυσμού που διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης σιδηροπενικής αναιμίας είναι τα βρέφη, οι έφηβες, οι γυναίκες σε αναπαραγωγική ηλικία ή έγκυες, οι αθλητές και οι ηλικιωμένοι.  Συνδυάζοντας αυτήν την απώλεια σιδήρου είναι ότι η διαιτητική πρόσληψη σιδήρου είναι συχνά ανεπαρκής για να διατηρήσει ένα θετικό ισοζύγιο σιδήρου

Τα συμπτώματα της αναιμίας συνήθως περιλαμβάνουν κόπωση, ταχυκαρδία, αδυναμία ή τριχόπτωση.

Στην εργαστηριακή αξιολόγηση, το πιο αποτελεσματικό διαγνωστικό τέστ είναι η φερριτίνη του ορού, συχνά χρησιμοποιείται η αιμοσφαιρίνη για την επιβεβαίωση της παρουσίας αναιμίας.

Οι κύριες διαιτητικές πηγές σιδήρου είναι:

  1. Ο αιμικός σίδηρος, ο οποίος προέρχεται από τρόφιμα ζωικής προέλευσης (κόκκινο κρέας και προϊόντα κρέατος, συκώτι, αυγό, ψάρι, κοτόπουλο κ.α) και έχει υψηλή απορροφησιμότητα, απορροφάται περίπου το 8-40%.
  2. Ο μη αιμικός σίδηρος, ο οποίος βρίσκεται κυρίως σε τρόφιμα φυτικής προέλευσης (όσπρια, προϊόντα ολικής άλεσης, αποξηραμένα φρούτα και λαχανικά) και έχει χαμηλή απορροφησιμότητα, η οποία κυμαίνεται από 0,5-6%.

Η διαιτητική καθοδήγηση στοχεύει στην αύξηση της απορρόφησης σιδήρου από τη διατροφή

Στους ασθενείς με σιδηροπενική αναιμία συστήνεται:

  • Η καθημερινή κατανάλωση τροφίμων με υψηλή περιεκτικότητα σε σίδηρο.
  • Η κατανάλωση πηγών βιταμίνης C (πορτοκάλι, φράουλες, ακτινίδιο, πιπεριές) μαζί με τρόφιμα πλούσια σε σίδηρο για την αύξηση της απορρόφησης του σιδήρου.
  • Η κατανάλωση τροφίμων με αιμικό σίδηρο σε κάθε γεύμα, αν είναι εφικτό.
  • Η αποφυγή κατανάλωσης τσαγιού ή καφέ ταυτόχρονα με τα γεύματα, γιατί παρεμποδίζεται η απορρόφηση του σιδήρου.
  • Η κατανάλωση έως τριών μερίδων γαλακτοκομικών ημερησίως, αλλά όχι παράλληλα με την κατανάλωση τροφίμων πλούσιων σε σίδηρο.

Παναγιώτα Καλούδη Διαιτολόγος – Διατροφολόγος Μέλος της Oμάδας Νutrition Support

Leave a comment

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε
τις καλύτερες συνταγές.

[instagram-feed num=8 cols=8]
mersin escort çorlu escort erzincan escort görükle escort Samsun escort